Thursday, September 3, 2015

YOUTUBE MARKETING / YOUTUBE PAZARLAMA

YOUTUBE MARKETING / YOUTUBE PAZARLAMA



Pazarlamada YouTube uygulamasından yararlanma. Video paylaşım sitesi olarak bilinen YouTube tek başına bir pazarlama aracı olmasa da, diğer pazarlama çabalarıyla birlikte kullanıldığında onların etkinliklerini arttırıyor. Sosyal medya araçlarından biri olan YouTube, milyonlarca insanın ilgi, tercih ve zevklerini paylaşabildikleri güçlü bir platform. Firma veya markalar bu medyadaki “paslaşma ve paylaşmalar” arasında yer alabilmek ve kendilerini olumlu gösterebilmek için çaba harcıyorlar. Orada anılmak bir firma için önemli bir güç kaynağı sayılıyor.

Değişik kaynaklarda yer alan veriler, 2017 yılına kadar internette paylaşılan içeriklerin % 70’inin videolardan oluşacağına işaret ediyor. 2014 yılında insanlar ayda 5 milyar video seyrediyor ve 1,2 milyar insan ayda 170 video izliyordu. Mobil cihaz kullanıcılarının % 41’i videolarını mobilden seyrediyor ve daha çok bir dakikadan kısa videoları tercih ediyorlar. 

Türkiye’de 22 milyon kişi ayda 2,3 saat, 210 video seyrediyor. İletişimin yaygınlaştığı bu dijital çağda mesajlarını videolara taşıyamayanların pazarlama çabalarının etkisiz, satışlarının yetersiz kalacağı öngörülüyor. Gözleri, beyni, bünyesi videoya adapte olmuş yeni nesillere başka türlü ulaşılamıyor. 

Video içeriklerin kolay izlenebilmelerine ve kısa sürelerine rağmen, fikir, yazım, kurgu, çekim gibi yapım ve üretim maliyetleri oldukça yüksek olabiliyor. Özensiz üretimler piyasada kendilerine taraftar bulamadığından kaliteli video yapımı önem kazanıyor. O yüzden yayını ve dağılımı maliyetli olmasa da, YouTube pazarlama, sanıldığının aksine firmalar için yeni maliyetler anlamına da geliyor.

Viral Pazarlama’nın özelliklerine de sahip olan YouTube, pazarlama amaçlı, doğrudan ve etkili biçimde de kullanılabiliyor. Bu alandaki ilklerden biri, bir küçük ev aletleri üreticisi olan Blendtec. Firma, “Will it blend” adlı bir video serisiyle YouTube’a girdi. Çırpıcılarının sağlamlığını eğlenceli deneylerle viral videolara taşıyan firma, izleyicilerine “blenderimize başka hangi ürünü koyalım” sorusunu yönelttiğinde muhteşem bir geri dönüş elde etti. Mermerden iPod’lara kadar birçok cisim, Blendtec’lerde parçalandı, videoları yayınlandı. Deneme odasına yaptığı ziyaretlerden birinde bu fikri bulan pazarlama yöneticisi George Wright, WillBlend.com adresini alıp basit kameralarla çekimler yaptı. Büyük etkiler yapan bu kampanyayı yaklaşık 100 Dolarlık bir bütçe ile tamamladı[1]. Kampanya, Newsweek’ten New York Times’a kadar birçok yayın organına konuk olmayı başardı.

YouTube[2]’da başarı, en çok izlenen videolar arasına girebilmeye bağlı. Bunun için insanların videoyu başkalarına iletmesini tetikleyip tahrik edecek çarpıcı bir unsuru olması, videoların profesyonel görünümlü olmayıp, amatör ellerden çıkması, etkili bir eğlence içermesi de tavsiye ediliyor.

2009 Toyota Corolla kampanyası kapsamında, gençlere yönelik olarak YouTube, Google ve Saatchi&Saatchi reklâm ajansıyla birlikte, “en komik video yarışması” düzenlendi. Seçilen temalarla gençlerin YouTube’da yayınladıkları videolar jüri değerlendirmesiyle ödüllendirildi.

Şahan Gökbakar’ın (2008) çok izlenen filmi “Recep İvedik”in başarısında YouTube’da hızla yayılmasının etkili olduğu, filmin tanıtımı için hemen hemen hiç harcama yapılmadığı da biliniyor. 

Kırtasiye ürünlerinin ünlü markalarından Tipp-Ex’in YouTube uygulaması da etkileşimli örneklerden biri. “A Hunter Shoot a Bear” anahtar kelimelerinden biri yazıldığında gelen bir videoda bir avcı, çadırına giren ayıyı vurmaya hazırlanıyor. Ayıyı vurmak istemeyen avcı tercihi izleyiciye bırakıyor. Ayıyı vurma seçeneğine tıklanınca avcı, “Shoot” kısmını Tipp-Ex’liyor, siliyor ve izleyiciye istediğini yazma fırsatı tanıyor. Böylece firma markasını ve ürünün fonksiyonunu adeta beyinlere kazıyor.





[1] “YouTube’la Pazar Oluşturmak”, DigitalAge, Beta sayısı, Aralık 2007, s.56.
[2] Mehmet Doğan’ın kaleminden YouTube’un kısa bir hikâyesi için bkz: http://tinyurl.com/avcv9rr 

No comments:

Post a Comment