Thursday, September 24, 2015

VALUE- BASED MARKETING / DEĞER-TEMELLİ PAZARLAMA

VALUE- BASED MARKETING / DEĞER-TEMELLİ PAZARLAMA

Doyle’a göre pazarlama, “değerli müşterilerle ilişkiler kurmak ve rekabetçi üstünlükler geliştirmek suretiyle, hissedarlara kazandırılanları maksimize etmeye çalışan bir yönetim sürecidir.”[1] Aynı kaynak, pazarlamanın büyüme ve hissedar değeri üretmenin merkezinde olmasının bir disiplin ve bir fonksiyon olarak yeni bir role büründüğünü bildiriyor.
Geleneksel Pazarlama, müşterilerin ihtiyaçlarını rakiplerden daha etkin bir şekilde karşılamak olarak algılanır. Varsayım şudur: “Eğer bir şirket müşterilerini tatmin etmiş ve pazar payı kazanmışsa, finansal neticeler bunu otomatik olarak takip edecektir.” Ne yazık ki, üst yönetim, bunun her zaman doğru olmadığını bilir. Tıpkı diğer kaynaklar gibi pazarlama harcamaları da boşa çıkabilir. Tatmin olmuşşteriler her zaman en kârlı müşteriler olmayabilir. Geleceğin yönetim kurullarında daha etkin olacak pazarlama kavramı, hissedar değeri üretmeye yaptığı katkı ölçüsünde kabul görecektir.
Bu yeni pazarlama kavramı, pazarlamayı pazarlama uzmanlarının bir işi olmaktan çıkarıp, genel yönetim sürecinin bütünleşik bir parçası haline getirir. Geçmişte pazarlama yöneticileri, müşteriler, kanallar ve rakipler konusunda uzman kimseler olarak görülürken, gelecekte, hissedar değerinin nasıl arttırılacağı konusunda uzmanlaşş kimseler olarak görülecektir. Bunun için pazarlamacıların, yetenekleri arasına modern finansal planlama tekniklerini de katmaları gereklidir. Geçmişte pazarlamacılar muhasebe temelli yönetimlerin kıskacında kalıp, pazarlama stratejilerini kısa vadede kazançlara göre kurgulamışlardı.
Aynı kaynak, pazarlamanın değişen rolüyle ilgili olarak geçmiş ve gelecek anlamında şu boyutlardaki değişmelere işaret etmektedir:[2]
Pazarlamanın amacı/ Müşteri değeri üretmek / Hissedar değeri üretmek.
Pazarlama stratejisi/ Pazar payını arttırmak / Pazarlama varlıklarını geliştirmek ve yönetmek.
Varsayımlar/ Pozitif pazar performansı, pozitif finansal sonuçlar doğurur / Pazarlama stratejileri değerler itibariyle değerlendirilmelidir.
Katkı/ Müşteri, rakip ve kanal bilgisi / Pazarlamanın hissedar değerini nasıl arttıracağını bilmek.
Pazarlamanın odağı/ Pazarlama yönlülük / Genel yönetim.
Pazarlama yetenekleri/ Uzmanlık / Uzmanlık + Genel yetenekler.
Savunma/ Müşterileri anlamanın önemi / Hissedar değeri üretmede pazarlamanın rolü.
Varlık kavramı/ Somut / Soyut. Mantık/ Kârları arttırır / Hissedar değerini arttırır.
Performans ölçüleri/ Pazar payı, müşteri tatmini, satışların ve yatırımın geridönüşü / Hissedar değeri; iskonto edilmiş (bu günkü değere indirilmiş) nakit akışları.


[1] Peter Doyle, Değer Temelli Pazarlama, MediaCat, 2005, s.65.
[2] Peter Doyle, a.g.e., s.67.

No comments:

Post a Comment