Thursday, September 24, 2015

WEDDING MARKETING / DÜĞÜN PAZARLAMA

WEDDING MARKETING / DÜĞÜN PAZARLAMA

Event Marketing’in bir özel türü. Evlilik törenleri olarak bilinen düğünler ve bunlarla bağlantılı ürün ve hizmetler hem evlenenler hem de yakınları için yeni pazarlar oluşturuyor. Bu pazarlara yönelik pazarlama faaliyetlerine Düğün Pazarlama, (Wedding Marketing) deniyor. Bu özel güne mahsus harcamalar, eşyalar, hediyeler, tatiller, eğlenceler ve benzerlerinin 43 sektörü ilgilendirdiği tahmin ediliyor.
Başta gelinler olmak üzere evlenen çiftler, bu dönemde seçtikleri markalarla bir anlamda “marka elçileri” görevi görüyorlar. Evlilik, çiftleri yeni bir tüketici türüne dönüştürüyor. Araştırmalar, bu dönemde belirli bir markayı seçen kadınların % 85’inin elli yıl boyunca bu markaya sadakatlarının yüksek kaldığını gösteriyor. Düğünler, ilgili toplumun hayat tarzından da etkileniyor ve onu yansıtıyor. İnelastik pazarlar için tipik örnek gösterilen düğün sektöründe ABD’deki düğün harcamalarının ortalama 27.850 Doları bulduğu tahmin ediliyor[1]. İngiltere’de Prenses Diana’nın 1981’deki düğünü televizyonlarla dünyada 750 milyon seyirciye canlı yayınlanmıştı. İrlanda düğünleri ortalama 20.000 Euro’ya, Hint düğünleri de 34.000 Dolara (zengin aileler için 2 milyon Dolara kadar) maloluyor.
Burcu Tüzün, pazarlamacıgiremez bloğunda Düğün Pazarlamasının en özel alanlarından olan iki konuya, hediye ve fotoğraf değiniyor[2], pazarlama fırsatlarına dair ipuçlarına işaret ediyordu:
En yakın arkadaşım Helinka 2 yıl önce evlilik hazırlıkları yaparken Beyaz Liste yardımıma koşmuştu. Beyaz liste yardımıyla hem bütçeme en uygun olan hem de içime sinen ve kullanılacağından emin olduğum bir hediye almıştım. Listede çiftin birlikte ihtiyaç duydukları ancak zamansızlık veya başka nedenlerden henüz almamış oldukları eşyalar bulunuyordu. Yanlarında da bu hediyeyi nereden alabileceğimiz yazıyordu. Almanlar için çok normal olsa da Türk âdetlerinde hediyenin fiyatının bilinmesi pek doğru olmazdı. Boyner bu uygulamayı "Beyaz Liste" adıyla gerçekleştirmiş. Internetten de ulaşılabilen Beyaz Liste[3] evlenecek yakınlara, arkadaşlara ne alacağını şaşıranlar için harika bir fırsat.
Bir fotoğraf şirketiyle anlaşıyorsunuz. Fotoğraf şirketi birbirinden profesyonel ve farklı konularda uzmanlaşş onlarca fotoğrafçıdan oluşuyor. Düğün için ayrı, doğum için ayrı, parti için ayrı... Düğün için iki düğün fotoğrafçısı çiftle tanıştırılıyor ve macera başlıyor...
Bir tanesi tanışmanın ertesi gününden itibaren gelinle, diğeri ise damatla yaşamaya başlıyor. Fotoğrafçılar da sizinle heryere gelip, buldukları her ilginç, romantik, komik anı fotoğraflamak istiyorlar. Sonrasında çok eğleneceğiniz harika bir albüme sahip oluyorsunuz. O sürecin tüm endişesini, tüm komikliğini, tüm romantizmini ve tüm duygularını, düğünle birlikte balayınızı da harika fotoğraflıyorlar. Ama bu kadarla bitmiyor!
İşleri biten fotoğrafçılar şirkete dönene kadar hiçbir fotoğrafı göremiyorsunuz. İlk işleri tüm fotoğrafları internet sitelerinde adınıza bir hesap açıp ilk önce sizinle paylaşmak oluyor. Özel bir kullanıcı adı ve şifre ile girdiğiniz alanda tüm fotoğraflarınızı görebiliyorsunuz. Ardından sizden beğendiğiniz fotoğrafları seçmenizi istiyorlar. Daha sonra iş tekrar şirkete geçiyor. Beğendiğiniz fotoğrafları istediğiniz sayıda basıyorlar. Sonrasında fotoğraf sayfası farklı şifrelerle sizin seçtiğiniz kişilere açılıyor (aile, arkadaşlar, akrabalar gibi). Ve onlar da beğendikleri fotoğraflarınızı seçip kaç tane basılmasını istediklerini belirtiyorlar sistemde. Onlar için de basılıp adreslerine teslim ediliyor.
Anne ve babalar için çok özel bir aile albümü oluşturuluyor. Albümü ve fotoğrafları siz seçiyorsunuz. Şirket adınıza ulaştırıyor. Bir de en güzel çift fotoğrafınızı seçip harika birer gümüş çerçeve eşliğinde hediye olarak gönderiyorlar. "Bir evliliğin anatomisi" adlı özel dizayna sahip bir albüm içerisinde fotoğraflarınızı ulaştırıyorlar. Albüm oldukça şık bir paket içerisinde geliyor. Paketin içerisi tamamen gelin ve damat şeklinde şekerlerle dolu. İçerisinde de albümünüz ve hediye olarak da amatör bir kamera. En üstte bir not çıkıyor. Bordo bir kalpli karton üzerine gümüş rengi simli bir kalemle ve el yazısı ile yazılmış.
"Harika çiftimize bugüne kadar makinelerimizle biz eşlik ettik. Bugünden sonra her anınızı yine bizim hediyemizle yaşayın ve yaşatın istedik. Unutmayın her anınız özeldir. Not: Bebeğinizin fotoğraflarını bize bırakın ama :)"


[1] Rebecca Mead, One Perfect Day: The Selling of the American Wedding, New York, 2008’den aktaran kaynak: http://knowledge.wharton.upenn.-edu/article.cfm?articleid=1997, 26.06.08

No comments:

Post a Comment