WEDDING MARKETING / DÜĞÜN PAZARLAMA
Event Marketing’in
bir özel türü. Evlilik törenleri olarak bilinen düğünler ve bunlarla
bağlantılı ürün ve hizmetler hem evlenenler hem de yakınları için yeni pazarlar
oluşturuyor. Bu pazarlara yönelik pazarlama faaliyetlerine Düğün Pazarlama,
(Wedding Marketing) deniyor. Bu özel güne mahsus harcamalar, eşyalar,
hediyeler, tatiller, eğlenceler ve benzerlerinin 43 sektörü ilgilendirdiği tahmin ediliyor.
Başta gelinler olmak üzere evlenen çiftler, bu
dönemde seçtikleri markalarla bir anlamda “marka elçileri” görevi görüyorlar.
Evlilik, çiftleri yeni bir tüketici türüne dönüştürüyor. Araştırmalar, bu
dönemde belirli bir markayı seçen kadınların % 85’inin elli yıl boyunca bu
markaya sadakatlarının yüksek kaldığını gösteriyor. Düğünler, ilgili toplumun
hayat tarzından da etkileniyor ve onu yansıtıyor. İnelastik pazarlar
için tipik örnek gösterilen düğün sektöründe ABD’deki düğün harcamalarının ortalama 27.850 Doları bulduğu tahmin ediliyor[1]. İngiltere’de
Prenses Diana’nın 1981’deki düğünü televizyonlarla dünyada 750 milyon seyirciye canlı yayınlanmıştı. İrlanda düğünleri
ortalama 20.000 Euro’ya, Hint düğünleri de 34.000 Dolara (zengin aileler için 2 milyon Dolara kadar)
maloluyor.
Burcu Tüzün, pazarlamacıgiremez bloğunda Düğün Pazarlamasının
en özel alanlarından olan iki konuya, hediye ve fotoğraf değiniyor[2],
pazarlama fırsatlarına dair ipuçlarına işaret ediyordu:
En yakın
arkadaşım Helinka 2 yıl
önce evlilik hazırlıkları yaparken Beyaz Liste yardımıma koşmuştu. Beyaz liste
yardımıyla hem bütçeme en uygun olan hem de içime sinen ve kullanılacağından emin olduğum bir
hediye almıştım. Listede çiftin
birlikte ihtiyaç duydukları ancak zamansızlık veya başka nedenlerden henüz almamış oldukları eşyalar bulunuyordu.
Yanlarında da bu hediyeyi nereden alabileceğimiz yazıyordu. Almanlar için çok normal olsa da Türk âdetlerinde
hediyenin fiyatının bilinmesi pek doğru olmazdı. Boyner bu uygulamayı "Beyaz Liste" adıyla
gerçekleştirmiş. Internetten de ulaşılabilen
Beyaz Liste[3]
evlenecek yakınlara, arkadaşlara ne
alacağını şaşıranlar için harika
bir fırsat.
Bir fotoğraf şirketiyle anlaşıyorsunuz. Fotoğraf şirketi birbirinden profesyonel ve farklı konularda uzmanlaşmış onlarca fotoğrafçıdan oluşuyor. Düğün için ayrı, doğum için
ayrı, parti için ayrı... Düğün için iki
düğün fotoğrafçısı çiftle tanıştırılıyor
ve macera başlıyor...
Bir
tanesi tanışmanın ertesi gününden
itibaren gelinle, diğeri ise
damatla yaşamaya başlıyor. Fotoğrafçılar da
sizinle heryere gelip, buldukları her ilginç, romantik, komik anı fotoğraflamak istiyorlar. Sonrasında çok eğleneceğiniz harika bir
albüme sahip oluyorsunuz. O sürecin tüm endişesini, tüm komikliğini, tüm
romantizmini ve tüm duygularını, düğünle birlikte balayınızı da harika fotoğraflıyorlar. Ama bu kadarla bitmiyor!
İşleri biten fotoğrafçılar şirkete dönene
kadar hiçbir fotoğrafı göremiyorsunuz.
İlk işleri tüm fotoğrafları
internet sitelerinde adınıza bir hesap açıp ilk önce sizinle paylaşmak oluyor. Özel bir kullanıcı adı ve şifre ile girdiğiniz alanda
tüm fotoğraflarınızı görebiliyorsunuz.
Ardından sizden beğendiğiniz fotoğrafları
seçmenizi istiyorlar. Daha sonra iş tekrar şirkete geçiyor. Beğendiğiniz fotoğrafları istediğiniz sayıda
basıyorlar. Sonrasında fotoğraf sayfası
farklı şifrelerle sizin
seçtiğiniz kişilere açılıyor (aile, arkadaşlar, akrabalar gibi). Ve onlar da beğendikleri fotoğraflarınızı
seçip kaç tane basılmasını istediklerini belirtiyorlar sistemde. Onlar için de
basılıp adreslerine teslim ediliyor.
Anne ve
babalar için çok özel bir aile albümü oluşturuluyor. Albümü ve fotoğrafları siz
seçiyorsunuz. Şirket adınıza ulaştırıyor. Bir de en güzel çift fotoğrafınızı seçip harika birer gümüş çerçeve eşliğinde hediye olarak gönderiyorlar. "Bir evliliğin anatomisi" adlı özel dizayna sahip bir albüm içerisinde fotoğraflarınızı ulaştırıyorlar.
Albüm oldukça şık bir paket
içerisinde geliyor. Paketin içerisi tamamen gelin ve damat şeklinde şekerlerle dolu. İçerisinde de albümünüz ve hediye olarak da amatör bir kamera. En üstte
bir not çıkıyor. Bordo bir kalpli karton üzerine gümüş rengi simli bir kalemle ve el yazısı ile yazılmış.
"Harika
çiftimize bugüne kadar makinelerimizle biz eşlik ettik. Bugünden sonra her anınızı yine bizim hediyemizle yaşayın ve yaşatın istedik.
Unutmayın her anınız özeldir. Not: Bebeğinizin fotoğraflarını
bize bırakın ama :)"
[1] Rebecca Mead, One Perfect Day: The Selling of the American Wedding,
New York, 2008’den aktaran kaynak: http://knowledge.wharton.upenn.-edu/article.cfm?articleid=1997, 26.06.08
[2] Burcu Tüzün, http://pazarlamacigiremez.-blogspot.com/2007/08/dn-pazarlamas-hahaha-dn.html
08.08.07
[3]Bakınız: http://www.boyner.com.tr/beyazliste.html
, 2007.
No comments:
Post a Comment