VISUAL MARKETING / GÖRSEL PAZARLAMA
Pazarlamada göze hitabeden
etki ve etkenlerin kulanıldığı uygulamaların genel adı. Zihnimiz ve
duygularımız, görsel olanlar da dahil, bütün duyu organlarıyla alının
uyarılarla şekillenir. Video, resim, fotoğraf, çizim, şekil, renk vb. görsel
uyarıcılar da, diğer uyaranlarla bir arada ahenkli, uyumlu ve estetik bir
bütünlük içinde sunulabildiğinde zihin ve duygularda daha derin ve kalıcı izler
bırakabiliyor.
Görsel Pazarlama, bir obje
ile bunun içine yerleştirildiği bağlam ve bağlantılı bir imaj arasındaki
ilişkiyi inceleyen bir disiplin olarak tanımlanıyor. Ekonomi ve görsel algılama
kanunlarıyla algısal psikoloji konu ve bulgularından pazarlama amaçlarıyla
yararlanma çabalarını ifade ediyor.
Görsel pazarlama, görsel
araçlar kullanarak satınalma davranışının hemen bütün aşamalarında (dikkat,
ilgi, arzu ve eylem) ve özellikle dikkat çekmek, yeterli bir açıklama yapmaya
ve bir dönüşüm üretmeye yetecek süre boyunca dikkati korumak amaçlanır. Bir
başka deyişle, görsel pazarlama dikkatten eyleme[1]
uzanan bir yolculuğun her adımında güçlü bir pazarlama silahı olarak
kullanılabiliyor.
Adı geçen kongrede konuşulan
(ve kitapta yerini bulan) konular arasında şu başlıklar yer almaktaydı: Göz
hareketleri, sahne algısı, görsel arama, seçme ve görmezden gelme etkileri,
pazaryeri geometrisi, algısal yanlılıklar, yerle ilgili (spatial) algılar,
satınalma-alışveriş ortamları, POP pazarlama, göz-izleme verileri, imajlar ve
algılar. Ayrıca kitabın son bölümünde görsel iletişim araştırmalarında yeni
yapısallıklar ve yeni metaforlar üzerinde duruluyor.
Görselliğin etkisini
arttırmak için, görsel malzemelerin amaçlanan anlam ve kavramı en iyi temsil
etmesi, karmaşık hikayelerin grafiklerle, infografiklerle desteklenmesi,
izleyici-okuyucuyu durduran güçlü bir etkiyle şoklamak, sürprizlerle
zenginleştirmek, alışılmamış bir bakış açısına, gerçek üstü bir hikayeye sahip
olması yararlı oluyor. Ayrıca, bebek ve ünlü resimleriyle, nostaljik imajlarla,
güzel veya sıradan insan portreleri ve Andy Warhol örneğinde olduğu gibi tekrarlanan
imajlarla görsellik etkisi arttırılabiliyor.
Görsel Pazarlama, aynı
zamanda İçerik Pazarlama’yı da yakından ilgilendiriyor. “Visual Content
Marketing” de son yıllarda ilgi çeken konulardan biri haline geliyor.
[1]
Michel Wedel, Rik Pieters, eds. Visual
Marketing: From Attention to Action, Lawrence Erlbaum Associates, New York,
2008. Bu kitap, Mayıs 2005 de Michigan Üniversitesi’nde düzünlenen “Visual
Marketing Conference” de sunulan bildirilerden hazırlanmış olup, görsel
pazarlamayı tüketici davranışında vizyonun merkezi rolüne odaklı bir disiplin
olarak oluşturmayı amaçlamaktadır.
No comments:
Post a Comment