VERTICAL MARKETING / DİKEY PAZARLAMA
İmalatçının, toptancının ve perakendecinin tek bir sistem gibi davrandığı bir dağıtım kanalı
olan “Dikey Pazarlama”, 90’lı yıllarda ortaya çıkan bir kavramdır.
Kitaplarını kendisi yazan bir kişinin aynı
zamanda bu kitapları basan şirketin, web sitesinin, bunların reklâmını yapan, dağıtan ve
pazarlayan şirketin de sahibi olması ve üstelik son ürünün dağıtımını gerçekleştirenin de
yine kendisi olması hipotetik bir örnek olarak verilebilir.
Dikey Pazarlama, bir ürünün geliştirilebileceği, gittikçe
küçülen alt grupların keşfine yardımcı olur. Bunun karşıtı olan Yanal Pazarlama ise çok daha
geniş kesimlere hitap edecek, tamamıyla yeni ürünlerin peşinden giden
uygulamaları ifade eder.[1]
Dikey Pazarlama’nın avantajı, bütün elemanların
bu kişinin kontrolü altında çalışmasıdır. Sistem, kişiye tehlike çanları çaldığında gerekli önlemleri alma fırsatı sunar. Mesela, kitapların ne zaman
nakledilmesi gerektiğini bilir. Baskı için kâğıt gecikecekse başka bir kâğıtçıdan satın alınması gerektiğine karar verir ve böylece dağıtımda bir
aksama yaşanmaz. Resmin bütününü görebildiği için, çeşitli
basımevleriyle, reklâm ajanslarıyla, nakliyatçılarla çalışan kişilerden çok
daha verimli ve bilgili bir şekilde çalışabilir.
Sistemin avantajlarıyla dezavantajları aslında
birbirine benzer. Bu sistemde kişi veya kurum, birçok topu aynı anda havada tutmayı becermek zorundadır.
Farklı şirketlerde neler olduğundan aynı anda haberdar olmalı, bunun için de güvendiği kişilere bazı
sorumlulukları devretmelidir.[2]
Pasta Villa ve Makarna Restoranları[3] bir
Dikey Pazarlama örneği olarak biliniyor.
[1] Philip Kotler, Soru ve Cevaplarla Günümüzde Pazarlamanın Temelleri,
Optimist Yayınları, İstanbul, 2007, s. 22.
[2] Sabah Business, Aralık
2004, s.38.
[3] Baybars Tek’ten alıntı yapan kaynak: odevlerim.-com/tezler/oseller/dağıtım%20kanalları.doc
No comments:
Post a Comment