Thursday, September 24, 2015

VERTICAL MARKETING / DİKEY PAZARLAMA

VERTICAL MARKETING / DİKEY PAZARLAMA

İmalatçının, toptancının ve perakendecinin tek bir sistem gibi davrandığı bir dağıtım kanalı olan “Dikey Pazarlama”, 90’lı yıllarda ortaya çıkan bir kavramdır.
Kitaplarını kendisi yazan bir kişinin aynı zamanda bu kitapları basan şirketin, web sitesinin, bunların reklâmını yapan, dağıtan ve pazarlayan şirketin de sahibi olması ve üstelik son ürünün dağıtımını gerçekleştirenin de yine kendisi olması hipotetik bir örnek olarak verilebilir.
Dikey Pazarlama, bir ürünün geliştirilebileceği, gittikçe küçülen alt grupların keşfine yardımcı olur. Bunun karşıtı olan Yanal Pazarlama ise çok daha geniş kesimlere hitap edecek, tamamıyla yeni ürünlerin peşinden giden uygulamaları ifade eder.[1]
Dikey Pazarlama’nın avantajı, bütün elemanların bu kişinin kontrolü altında çalışmasıdır. Sistem, kişiye tehlike çanları çaldığında gerekli önlemleri alma fırsatı sunar. Mesela, kitapların ne zaman nakledilmesi gerektiğini bilir. Baskı için kâğıt gecikecekse başka bir kâğıtçıdan satın alınması gerektiğine karar verir ve böylece dağıtımda bir aksama yaşanmaz. Resmin bütününü görebildiği için, çeşitli basımevleriyle, reklâm ajanslarıyla, nakliyatçılarla çalışan kişilerden çok daha verimli ve bilgili bir şekilde çalışabilir.
Sistemin avantajlarıyla dezavantajları aslında birbirine benzer. Bu sistemde kişi veya kurum, birçok topu aynı anda havada tutmayı becermek zorundadır. Farklı şirketlerde neler olduğundan aynı anda haberdar olmalı, bunun için de güvendiği kişilere bazı sorumlulukları devretmelidir.[2]
Pasta Villa ve Makarna Restoranları[3] bir Dikey Pazarlama örneği olarak biliniyor.



[1] Philip Kotler, Soru ve Cevaplarla Günümüzde Pazarlamanın Temelleri, Optimist Yayınları, İstanbul, 2007, s. 22.
[2] Sabah Business, Aralık 2004, s.38.
[3] Baybars Tek’ten alıntı yapan kaynak: odevlerim.-com/tezler/oseller/dağıtım%20kanalları.doc  

No comments:

Post a Comment