WEATHER-BASED MARKETING / HAVAYA BAĞLI PAZARLAMA
Pazarlama faaliyetlerini hava
durumuyla ilintili olarak yürütmek, yönetmek. Atmosferik olaylardaki
değişmelerin müşteriler üzerindeki etkilerini dikkate alan etkin pazarlama
uygulamaları geliştirmek.
Yerküreyi kuşatan hava tabakası
bütün canlıların hayatlarını derinden etkiliyor. Yer kürenin her noktasındaki
hava şartlarını yansıtan hava durumu ve hava tahmin grafikleri günlük hayatın
ayrılmaz bir parçası olduğu kadar, iş dünyasının ve pazarlama yöneticilerinin
de sürekli gözetledikleri bir bilgi kaynağı haline geldi. Meteoroloji bilimi ve
araştırmalarında, veri işleme ve iletişim alanında yıllardır sürdürülen çalışma
ve birikimler sayesinde, yerkürede en küçük coğrafî birimlere varıncaya kadar, kısa,
orta ve uzun dönemli hava tahminlerinin isabet gücü önemli ölçüde arttı.
Pazarlamacılar da, hava
durumu ve tahminlerinden pazarlama amaçlarıyla nasıl daha etkin olarak
yararlanabileceklerini, her an değişen bu bilgileri ve öngörülen gelişmeleri
kendi işlerine ve faaliyetlerine nasıl iliştirebileceklerini, müşterilerin
davranışları, hayatları ve aralarındaki hava durumuyla bağlantılı
etkileşmeleri, “konuşmaları” arasında kendilerine nasıl yer bulabileceklerini
ciddî ve sistemli bir şekilde düşünmeye başladılar [1].
Weather targeting, weather-triggered veya weather-based advertising
gibi yeni terimler ortaya çıktı. Müşterileri hava durumuna bağlı olarak
bölümlendirme ve hedefleme arayışları, hava-ilintili veya hava-temelli
kampanyalar, yöneticilerin pazarlama çabalarını, reklâmları, sunacakları promosyonları,
müşterilerle iletişimlerini o andaki veya öngörülen hava durumuna ve
tahminlerine göre düzenleme veya değiştirme gayretlerini ifade ediyor. Zorlu
hava ve yol şartlarının öngörüldüğü zamanlarda dört çekerli araçları, polenlerin
yayıldığı yer ve dönemlerde allerji ilaçlarını hatırlatmak gibi sıradan
örneklerin ötesinde, çok sayıda uygulama örneklerine her an rastlanabiliyor.
Yiyecek içecek, giyim kuşam,
seyahat, tatil, turizm, enerji, otomotive, ev ve bahçe ürünleri gibi
sektörlerde hava durumunun insanların satınalma davranışları üzerinde anlamlı
etkileri olduğu biliniyor. Anlık hava durumu verilerini kullanarak
pazarlamacılar, insanların, müşterilerin ve tüketicilerin davranışlarındaki
değişmelere göre pazarlama uygulamalarını ayarlama imkanı buluyor, daha etkili,
tam zamanında, tam yerinde ve bağlamla bütünleşik mesajlar verilebiliyor [2]. Dahası,
bunlar doğrudan hava durumu verilerine iliştiren otomatik, robot çözümlerle
hayata geçirilebiliyor.
Havaya Bağlı Pazarlama, geçmiş,
mevcut veya muhtemel hava değişikliklerine veya sıradan hava olaylarına dayalı
olarak hem proaktif (öngörülere dayalı öneri ve hatırlatmalar) hem de reaktif
kampanyalar (gerçekleşen hava durumunun sonuçlarıyla ilgili olarak yapılan düzenlemeler)
tarzında uygulanabiliyor.
Havaya Bağlı Pazarlama’yı hayata
geçirebilmek için firma ve marka yöneticilerinin öncelikle müşterilerinin hava
olaylarından nasıl etkilendiklerini anlamaları, açıklayabilmeleri,
gösterdikleri tipik davranışları öngörebilmeleri gerekiyor. Peşinden, bu
davranış değişikliklerine ayak uydurabilmek için, müşterilere yönelttikleri
sunumlarda neleri ne derecede değiştirebileceklerini tasarlamalarına sıra
geliyor. Sonunda da, giriştikleri uygulamaların sonuçlarını ölçme ve değerlendirmeleri
gerekiyor.
Yazlık ve kışlık ürünler hava
sıcaklığıyla doğrudan ilgili. Hava durumuyla, müşterilerin araba ve ev gibi birim
değeri yüksek ürün satınalma kararları arasında bir alaka olduğuna dair
araştırmalara rastlanıyor. (Olumlu hava şartlarında satışlar artıyor, olumsuz durumlarda
frenleniyor) Bazı firmaların çevrimiçi reklam satınalmalarında firmaların hava
durumuna bağlı olarak hangi mesajları kimlere yönelteceklerine dair, frekans,
miktar, yer ve zaman boyutunda otomatik çözümler üreten yazılımlar
kullandıkları biliniyor.
Havaya Bağlı Pazarlama, firmalara
yeni müşteri segment ve gruplarına kendilerini duyurabilme, onlarla ilişki
kurabilme fırsatları da getirebiliyor.
Diğer pazarlama kampanyalarında
da söz konusu olduğu gibi, havaya bağlı pazarlama çabalarında firmaların karmaşık
süreç ve prosedürleri hava şartlarına göre ayarlayabilmeleri, an be an değişen,
çok hızla planlanıp uygulanabilecek çözümleri çok yakından takip edebilme
becerilerini geliştirmeleri gerekiyor.
[2] İç
giyim, hazır giyim, içecek gibi sektörlerdeki bazı uygulamalar ve bir ücretsiz
rehber için bakınız: http://www.weatherunlocked.com/resources/the-complete-guide-to-weather-based-marketing?q=download http://www.weatherunlocked.com/blog/2014/august/how-effective-is-weather-based-marketing-4-case-studies-with-roi-stats , 13.09.2015
No comments:
Post a Comment