Thursday, September 24, 2015

VALUE MARKETING / DEĞER PAZARLAMA

VALUE MARKETING / DEĞER PAZARLAMA

Pazarlama geçmişten günümüze belli evrimler geçirerek gelişmektedir. Bu evrimler kısaca, üretim, ürün, satış, fayda, tatmin ve değer odaklı olmak biçiminde özetlenebiliyor. Pazarlama kendilerine de birer katılımcı haline gelen müşteriler-tüketiciler için değerler tanımlayıp, üretip, sunmakla ilgilenir konuma geldi. Bu anlayış, firmanın kaynaklarının çoğunu, değer arttırıcı pazarlama yatırımlarına ayırması gerektiğini söyler. Teşviklerden her türlü tahsisata varıncaya kadar kararlarda pazarlamanın öncelik kazanmasını, firmanın müşterilerine sunacağı değerlerin sürekli iyileştirilmesini, müşteri bağlılığının güçlendirilmesini, sürekliliğinin sağlanmasını temin edecek şekilde alınmasını öngörür.
Pazarlamada değer modeli, değerlerin fiziksel, entelektüel, duygusal ve ruhsal boyutlar itibariyle ele alınıyor[1]. Değerlere odaklanan bilim dalına aksiyoloji deniyor. Aksiyoloji (axiology) en geniş anlamda değerin felsefik teorisi olarak biliniyor[2]. Değerler, ölçülebilirliği yüksek ve nispeten kolay olan objektif değerler ve tanımlanması, algılanması ve ölçülmesinde büyük güçlüklerle karşılaşılan ve tamamen muhatabının gözünde şekillenen sübjektif değerler olarak iki kategoride incelenebiliyor.
Değer Temelli Pazarlama’ya da bakılabilir.

[1] Diana LaSalle, Terry A. Brittion, Priceless: Turning Ordinary Products into Extraordinary Experiences, Harvard Business School Press, Boston, 2003, s.11–14.
[2] Değer teorisi hakkında özet bir açıklama için bakınız: http://plato.stanford.edu/entries/value-theory/

No comments:

Post a Comment