Thursday, September 24, 2015

VIRAL MARKETING / VİRAL PAZARLAMA

VIRAL MARKETING / VİRAL PAZARLAMA

V-Marketing veya Virütik Pazarlama olarak da bilinen, Seth Godin’in ‘Unleashing the Ideavirus” kitabıyla yaygınlık kazanan bir terim. Ağızdan Ağza Pazarlama’nın bir türü. İnsan, sosyal bir varlık olarak dinlemeyi, paylaşmayı, anlatmayı, abartmayı, uzatmayı, dedikoduyu yaymayı sever. Viral Pazarlama’da insanların bu özelliğinden yararlanılıyor. Biyolojideki ve bilgisayar ortamındaki virüs yayılma mekanizmasıyla aynı temele dayanıyor.
Virüs, Latince zehir demek; viral de sıfat hali. Bir fikir, bir bilgi önce bir taşıyıcının zihnine giriyor. Daha sonra o zihnin temasta olduğu başka zihinlere, oradan da katlanarak artan sayıda başka zihinlere tekrar “bulaştırılıyor”. Böylece, yayılma üssel bir hız kazanıp, çok kısa bir sürede çok büyük rakamlara ulaşılabiliyor. “Virüsle Pazarlama”, hastalığı, bozulmayı, düşmanlığı, saldırıyı çağştırdığından, musikisi daha yüksek bir terim olarak “Viral Pazarlama”, daha uygun bulunuyor.[1]
Viral Pazarlama, Kulaktan Kulağa Pazarlamayı hatırlatsa da, bu ikisi arasında ilkinin yayılımlı, giderek kuvvetlenen; ikincisinin sönümlü, giderek çürüyen bir aktarıma meyilli olmaları açısından farklar var.
Viral Pazarlama terimi ilk olarak 1997’de Hotmail’in stratejisini ifade etmek için bir risk sermayecisi olan Steve Jurvetson tarafından ortaya atılmış. Bu strateji, isteyen herkese ücretsiz e-mail adresi vermeyi ve bu hizmetlerinin karşılığında her e-maile bir reklâm mesajı eklemeyi öngörüyordu. Firma, bir salgın gibi 18 ay içinde 12 milyon adrese sahip olabilmişti. Viral Pazarlama sayesinde internet dünyasında çok kısa bir zaman diliminde dünya çapında şöhret olan Napster, Yahoo, Google, Blair Cadısı gibi isimler de tarihe geçmişti.
Bir mesajı bir reklâm aracında yayınlamak istiyorsanız, bunun bedelini ödemek zorundasınız. Ama bir “söylenti”yi yaymak için para harcamanız gerekmez. Birileri bunu sizin adınıza bedavaya ve gönüllü olarak yapabilir. İş, sizin adınıza sizin mesajınızı başkalarına taşıyacak, dünyanın her köşesinde yankılandıracak yolları bilmek, bulmak ve işletmek. Bir bakıma, müşterilerinizi maaşsız çalışanlarınız haline getirmenin, sizin adınıza bazı şeyler yapmalarını temin etmenin yollarını bulmalısınız[2]. Word-of-mouth, Network, Buzz, Fission, Contagion, Inertia, Multi-connected, Propagation, Stealth, Grass Roots ve Ripple Marketing gibi isimler de verilmektedir. Steve Jurvetson ve Tim Draper Viral Pazarlamayı “network-enhanced word of mouth”, (kulaktan kulağa iletişimin internet ortamına taşınmış şekli) olarak tanımlamışlardır[3].
Etkin bir Viral Pazarlama stratejisi için gerekli unsurlar[4]: Değerli Ürün/Hizmetlerin Bedelsiz Olarak Verilmesi. Başka kişilere gönderilmesi için kolaylık sağlanması. Toplumda yaygın olan güdülerin ve davranışların kullanılması. Var olan iletişim ağlarından faydalanılması. (Sosyal bilimciler her insanın arkadaş, aile ve yakın çevresinde 8–12 kişinin bulunduğunu belirtmektedir. Bir insanın daha uzak çevresinde ise, toplum içindeki pozisyonuna bağlı olarak yüzlerce/binlerce insan bulunabilmektedir. Mesela bir garson, bir hafta içerisinde yüzlerce müşteriyle iletişim içerisinde olabilir.) Üçüncü kişilerin kaynaklarından yararlanılması.
Viral kampanyalarda başlıca amaç ve hedefler arasında şunlar sayılıyor[5]: Marka farkındalığını ve marka bilinirliğini arttırmak.  İzinli e-posta veritabanını arttırmak. Sadakat programlarını uygulamak. Web sitesi trafiğini arttırmak. E-posta aracılığıyla doğrudan gelir elde etmek. Reklâmlardan gelir elde etmek.
Viral Pazarlama dört tipte olabiliyor[6]:i. Mesaj aktarmalı, ii. Teşvik destekli mesaj aktarmalı, iii. Örtük mesajlı, iv. Tartışmalı konularda söylentili.
Mazda’nın park kampanyasında (mazdamovies.com) erkek ve kadınların park etme yetenekleri ile ilgili bir video kliple somut bir fayda sunulmuş ve video klibin e-posta aracılığıyla aktarılması sağlanmıştır. Kampanya bir aydan daha kısa bir süre içinde bir milyonun üzerinde kişi tarafından görülmüş ve sınıfındaki benzer otomobillerden farklılaşmasına yardımcı olmuştur.
Chicken.com: Burger King’e hizmet veren firmanın gerçekleştirdiği kampanyada tavuk elbisesi giymiş bir adamın eğlendirici webcam aktivitesinin yer aldığı interaktif bir video kullanılmıştır.[7]. Diğer uygulama örnekleri arasında Amazon, Geocities, ICQ, eGroups.com, Dove Express ve Fujitsu’nun kampanyaları da sayılabilir[8].
“Görmek inanmaktır”, “satmak istiyorsan göstermelisin” sözlerinin tipik uygulamalarından biri yürürçalarların ilk yıllarında yaşandı. Sony’nin yeni ürünü, yeni ismiyle Walkman, pek becerikliydi, ancak beklendiği kadar talep bulmadı. Stoklar elde kalmıştı. Firma ve yöneticiler sıkıntıdaydı. Ünlü Akio Morita, bütün çalışanlarına birer cihaz dağıttı ve sinemada, tiyatroda, çarşıda pazarda, sokakta caddede, otobüste, metroda kullanmalarını istedi. Fikir işe yaradı. Gören özendi ve gezerçalar bir “virüs” halinde dünyayı sardı. Cihaz satış rekorları kırdı.
Kulaktan kulağa yayılan her şey Viral Pazarlama değildir. Viral Pazarlama’da yayılan veya yayılması teşvik edilen şeyler sıradan komik veya bilgilendirici bir video veya mail paylaşımı olamaz. Sonuçta bunun ticarî bir dönüşü olmalıdır. Bunun da yolu, insanların gerçekten sevecekleri, kendilerine bir fayda vaad eden, onları neşelendiren, düşündüren, kendilerini iyi hissettiren, onlara zaman veya para kazandıran ve bu faydalarını başkalarıyla da paylaşmak arzusu uyandıran değerli ürün veya hizmetler ortaya koyabilmekten geçer. Ürün, iki insanın aralarındaki konuşmaya konu edilecek değerde bir “sosyal obje” olabildiği ölçüde Viral Pazarlama işliyor olacaktır. Tabiî, insanların bu ürün veya bilgileri başkalarıyla paylaşmalarına yardımcı olan, onları buna teşvik eden düzenlemeler de gerekecektir.
Can Turanlı, bloğunda, bir kampanyanın etkili olması için beş soruya evet dedirtmesi gerekir diyor[9]: i. Gördüğüm şeyle zaman geçiriyor muyum? ii. Anlatmaya değer mi? iii. Paylaşmak kolay mı? iv. Marka ile bağlantı kurduruyor mu? v. Harekete geçiriyor mu?



[1] İsmail Kaya, Damla Damla Pazarlama, İkinci Baskı, bky, İstanbul, 2006, s. 167–178.
[2] Hilal Alkoç’un, Viral Pazarlama konulu doktora ödevinden de yararlanılmıştır (2005).
[3] Steve Jurvetson and Tim Draper, “Viral marketing”, http://www.dfj.com/files/viralmarketing.-html, 7.12.2004
[4] Ralph F. Wilson , “The Six Simple Principles of Viral Marketing”, Web Marketing Today, Issue 70, February 1, 2000.
[5]http://www.gotmarketing.com/resources/ emarketing/viral_marketing_defined.pdf
[6] Kevin Allen, Viral Marketing 100 Success Secrets, Lulu.com, 2008, s. 55.
[7] Justin Curby, “Getting The Bug”, Brand Strategy, July/August 2004.

No comments:

Post a Comment