WHY MARKETING / NE İÇİN PAZARLAMA
Pazarlama yaklaşım ve uygulamaları geliştirme ve yönetiminde ürün ve firma temelli geleneksel
bakış ve çözümlere alternatif bir yaklaşımın adı. Önceki dönemlerde bir ürünün veya
hizmetin pazarlanması ve satışında, nesne temelli
bir yaklaşım hakim idi. Sırasıyla önce Ne?, sonra Kime? ve
Nasıl? satılacağı üzerinde durulur,
en sonunda da, Neden? sorusuyla, müşteriyi
iknâ etmek için gerekçeler aranırdı. Firmada işler, faaliyetler ve pazarlama çabaları, Neyi-Nasıl-Neden
sıralamasıyla planlanır, yürütülürdü.
Ne İçin (Niçin) Pazarlama ise, bu sıralamayı, “Niçin? - Nasıl? - Neyi?” şeklinde değiştiriyor. Bu bakış açısıyla, pazarlama konusunda karar alma, düşünce ve
uygulama geliştirme süreçlerine,
Ne? sorusuyla değil, Ne İçin? (Niçin) sorusuyla başlanıyor. Sürecin başına
ürün ve firma değil, muhtemel müşteriler ve onların problemleri yerleştiriliyor. Bir bakıma, firma, müşterisinin hayatına nasıl bir çözümle dahil
olabileceğini baştan
tasarlayıp, sunacağı önerisini müşterinin “bunu niçin alayım ki?” sorusuyla en başta ilintilendirerek geliştirmeye girişiyor. Neden o ürünü/aracı/nesneyi
ürettiğini, üreteceğini, onu Nasıl ürettiğini ve Neden/Ne İçin/Niçin
sunduğunu, önerdiğini
anlatmaya girişiyor.
Piyasaların aslî unsuru
olan insanlar dünyaya giderek daha bilinçli, daha sorumlu bakmaya başladılar. Sürdürebilirlik arayışı, tüketim yaklaşımları, hayata ve evrensel değerlere dair bilinç ve sorumluluk duyguları yükseliyor. Bu
da müşterilere daha güçlü, daha sağlam, daha tutarlı, amaçla daha yakından ilintili
gerekçelerle yaklaşmayı zorunlu
kılıyor. Belli bir amaç baştan satılabilir, zihinlere yerleştirilebilirse
arkası kendiliğinden gelebiliyor.
No comments:
Post a Comment