Thursday, September 24, 2015

WHY MARKETING / NE İÇİN PAZARLAMA

WHY MARKETING / NE İÇİN PAZARLAMA

Pazarlama yaklaşım ve uygulamaları geliştirme ve yönetiminde ürün ve firma temelli geleneksel bakış ve çözümlere alternatif bir yaklaşımın adı. Önceki dönemlerde bir ürünün veya hizmetin pazarlanması ve satışında, nesne temelli bir yaklaşım hakim idi. Sırasıyla önce Ne?, sonra Kime? ve Nasıl? satılacağı üzerinde durulur, en sonunda da, Neden? sorusuyla, müşteriyi iknâ etmek için gerekçeler aranırdı. Firmada işler, faaliyetler ve pazarlama çabaları, Neyi-Nasıl-Neden sıralamasıyla planlanır, yürütülürdü.
Ne İçin (Niçin) Pazarlama ise, bu sıralamayı, “Niçin? - Nasıl? - Neyi?” şeklinde değiştiriyor. Bu bakış açısıyla, pazarlama konusunda karar alma, düşünce ve uygulama geliştirme süreçlerine, Ne? sorusuyla değil, Ne İçin? (Niçin) sorusuyla başlanıyor. Sürecin başına ürün ve firma değil, muhtemel müşteriler ve onların problemleri yerleştiriliyor. Bir bakıma, firma, müşterisinin hayatına nasıl bir çözümle dahil olabileceğini baştan tasarlayıp, sunacağı önerisini müşterinin “bunu niçin alayım ki?” sorusuyla en başta ilintilendirerek geliştirmeye girişiyor. Neden o ürünü/aracı/nesneyi ürettiğini, üreteceğini, onu Nasıl ürettiğini ve Neden/Ne İçin/Niçin sunduğunu, önerdiğini anlatmaya girişiyor.

Piyasaların aslî unsuru olan insanlar dünyaya giderek daha bilinçli, daha sorumlu bakmaya başladılar. Sürdürebilirlik arayışı, tüketim yaklaşımları, hayata ve evrensel değerlere dair bilinç ve sorumluluk duyguları yükseliyor. Bu da müşterilere daha güçlü, daha sağlam, daha tutarlı, amaçla daha yakından ilintili gerekçelerle yaklaşmayı zorunlu kılıyor. Belli bir amaç baştan satılabilir, zihinlere yerleştirilebilirse arkası kendiliğinden gelebiliyor.

No comments:

Post a Comment