WORD-OF-MOUSE MARKETING / / FAREDENFAREYE PAZARLAMA
Bu tabir bu kitabın yazarına yani bana ait ve burada
ilk defa kullanılıyor. Ağızdan Ağza Pazarlama’nın digital ortamda yaşananı. Faradenfareye
pazarlama gibi, “Klavye üretir, fare tüketir” sözünü de sıkça kullanırım. Bu
tâbir, bilgiye bakışımızı yansıtan öz bir ifade. Gözlemlerimiz, bilgi tüketim aracı olarak farenin
baskın çıktığını, bilginin asıl üretildiği araç olan klavyenin ise geride kaldığını
gösteriyor.
Gençler medyanın gelenekselliğinden hoşlanmıyor.
Sadece bir mecraya odaklılık yerini aynı anda birçok mecraya odaklılığa bıraktı.
Medyayı tüketen bireyler içeriğe de katkıda bulunarak üretici durumuna geçti. Arkadaşlarla paylaşmak, yerini
bütün dünya ile paylaşmaya bıraktı. Eskiden evde yoğunlaşan medya tüketimi
artık her yerde yaşanıyor. Paketlenmiş içeriğin yerini çözülebilir içerik aldı. Editöryal bloglar ile dergi ve
gazetelerdeki tek yönlü iletişim diyalog halini aldı. Reklâm odaklılık yerini tavsiye odaklılığa bıraktı.
Ücretsiz içerik, ücretlinin pabucunu dama attı. İçerik tüketimi uzun
saatler yerine birkaç dakikada gerçekleşiyor.
Çeşidi ve miktarı hükmedilemez boyutlara ulaşan ve dijitalleşen
bilgiler, her an bir farenin tıklamasıyla bir anda milyonlarca kişinin
faresinin ucuna getirilebiliyor. İlet, aktar, kopyala, yapıştır ve benzeri komutlarla her türlü bilgi bir anda, virüs gibi,
bilgisayardan bilgisayara aktarılabiliyor. Bu imkânı kullanan pazarlamacılar,
“Fareden Fareye Pazarlama”yı keşfetmiş oluyorlar.
Yayılma modeli olarak teke tek aşılamaya
dayanan word-of-mouth’ın tersine, word-of-mouse daha fazla kitlesel, daha hızlı, adeta ışık hızında yayılan
bir virüs (hapşırık) tarzında çalışır. Bir tıkla bir anda binlerce kişiye ulaşılabilir.
No comments:
Post a Comment