Tuesday, September 15, 2015

YOUTH MARKETING / GENÇ (GENÇLİK) PAZARLAMA

YOUTH MARKETING / GENÇ (GENÇLİK) PAZARLAMA


Gençler sadece sayılarının çokluğuyla değil, fizyolojik, psikolojik ve sosyolojik özellikleriyle de pazarlamacılara hedef olageldiler. Bu kitleye yönelik ve gençleri de bir pazarlama gücü olarak kullanmaya dayanan uygulamalar Genç Pazarlama olarak adlandırılıyor. Kids Marketing ve Teen Marketing (Delikankızlık Pazarlama)ya da bakılabilir. Çocuklara Pazarlama gibi, gücü ve etkisi yakın dönemde farkedilen bir pazarlama alanı. 

Her çocuk doğumundan itibaren potansiyel bir tüketici. Zamanla artan bilgi ve bilinciyle birer tüketici bireye dönüşüyorlar. Ebeveynlerinin tüketim kararlarını etkilemekle başlayan bu süreç zamanla gençlerin kendi marka seçimlerini yapmaları ve sadık marka tüketicisi olmalarıyla devam ediyor. Gençliği hedef alan ve gelecekte onların daha etkili tüketiciler olacağı gerçeğini bugünden farketmiş markalar gelgeç, aylık ve hattâ yıllık taktik hedeflerin ötesinde davranarak belli avantajlar yakalayabiliyorlar.[1] Genç Pazarlama, firmalar ile tüketicileri arasındaki duygusal bağın 15–26 yaş aralığında, hattâ anasınıfından başlayarak oluştuğunun farkında. Genç Pazarlama uygulamaları, telekomünikasyon, teknoloji, eğlence, hızlı tüketim malları gibi sürekli yenilik yapılan sektörlerde markaların gençlere doğrudan erişmesinde etkili olabiliyor.

Türkiye’nin ilk Youth Marketing Ajansı 2002 yılında kuruldu. Reklâm veren firmalar Youth Marketing’i yarının tüketicisine bugünden ulaşmak, tüketim kararlarında bugün sadece yönlendirici olarak yer alabilen gençliğin gelecekte kendi tüketim kararını alırken, altyapısı önceden hazırlanmış bir marka bağıyla karar vermesini sağlamak için kullanıyorlar. Bu sayede, gençliğin aileleri üzerindeki etkisiyle teknolojiden ve yenilikten uzak aile bireylerinin bu alandaki gelişmelerden haberdar edilmeleri de mümkün olabiliyor. Genç Pazarlama gelecek nesiller (next generation) sayesinde devri geçmekte olan nesillere (ex generation) de ulaşarak hedef kitlesini daha da büyütebiliyor.

Genç Pazarlama, tüketim kararlarının tamamını henüz elinde bulundurmayan bir gruba hitabetmesi sebebiyle, uzun vadede garantili ve doğru bir satış stratejisi olmasına rağmen, kısa vadede satışları tetikleyecek bir mecra olmayabiliyor. Firmaların daha sabırlı ve kararlı davranmaları gerekiyor.

Doğrudan hedef alınan gelecek nesiller, bugün tüketim kararını veren geçmiş nesillerden çok daha araştırmacı, meraklı, dikkatli, algısı geniş ve yeniliğe açıklar. Aileler çocuklarına, başka her şeyden daha fazla değer veriyorlar. O yüzden gençler üzerinden ailelere gönderilen pazarlama iletişimi mesajları boşa gitmiyor.

Genç Pazarlamayı yoğun olarak kullanan sektörler arasında ilk sırada sürekli bir değişim içindeki telekomünikasyon firmaları, FMCG (hızlı tüketim malları) sektörü ve bankacılık geliyor. Bodrum’da sadece gençlere yönelen bir otel bile var. 

Gençlere yönelik ve onları da işin bir parçası haline getiren etkileşimli bir kampanya olan “Reklam Giy”, reklâmcıların yakından tanıdığı bir reklâm mecrası.[2] Alternatif mecra araçlarından biri. Amaç; üniversite kampüslerinde varlık göstermek isteyen markaların görsellerini öğrencilere giydirip, hem ürün tanıtımı yapmak, hem de katılımcı öğrencilere gelir sağlamak.

Firmaların isteğine göre iki günlük ya da bir haftalık tanıtımlar yapan öğrenciler, aynı zamanda anket ve promosyon çalışmaları da gerçekleştirebiliyor. Öğrenciler, giydikleri t-shirtler ile belirlenen kampüslerde görünerek günde 7 TL ile 13 TL arasında para kazanabiliyorlar.

Öncesinde çeşitli sektörlerden birçok firmanın tanıtımını yapan ReklâmGiy öğrencileri, son olarak Business Week Türkiye dergisinin tanıtımı için 15 ayrı üniversite kampüsünde görev aldılar. Toplam 175 öğrencinin çalıştığı tanıtım kampanyası bir hafta sürdü. Tanıtım grubuna dahil olan öğrenciler üzerine marka görseli basılı kırmızı t-shirtleriyle, okuldaki diğer öğrencilere promosyon dergileri dağıttı, ilgilenenleri bilgilendirdiler. Boş boş gezmek yerine, öğrencilere sağlanan % 50 indirimli abone kampanyasını tanıttılar, birer bilgi merkezi konumunda hem eğlenip hem de gelir elde ettiler.






[1] Emrah Kaya, “Youth Marketing”, Genç Girişim, 2005/2, s.62–63.

No comments:

Post a Comment